måndag 30 september 2013

Föresatserna...

De där tankarna man har tänkt och som man tänkt sig försöka hålla. De sprack.

Föresats 1. Träffa en del av er andra bloggare.
Träffade inte en enda av er (vad jag vet). Däremot åtskilliga andra.

Föresats 2. Inte köpa så mycket böcker. Då jag hade ganska långt att släpa dem hem och de finns i affären här hemma, visserligen lite dyrare, men ändå.
Blev 16 stycken(!) Men bra, och en del skrivna i av dem som med mycket slit knåpat ihop dem, en del svåra att få tag på annars, en del där jag pratade lite med författaren. Spännande allihop.

Det kommer att ta lång tid för alla intryck att sjunka in. "Korsförhör" (vad de nu menade med det, det skiljde sig inte från en vanlig intervju/samtal)  med deckarförfattare, intervjuer med litteraturkritiker, samtal, seminarier, romanförfattarsamtal och Paolo Coelho direkt från sitt hem via Skype. Intrycken är många, och jag känner mig som om jag öppnat ett stort paket med fint omslagspapper för att däri finna en mängd små filmer, var och en med ett sådant där författarmöte.

Idag är en ny dag, och jag ska se om jag kan koncentrera mig aningen på min egen historia. Hoppas det, för jag har i alla fall fått tillräckligt med inspiration, det är bara det att tankarna hela tiden rör sig kring "hur var det hon sa...?", "vad kul det var när han sa så där..." eller "undrar vilka, mer exakt, han menade med det där...". Ska försöka peta undan det lite. För fram med mitt eget på bordet.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för din kommentar hos mig och så synd att vi inte inte sågs på Bokmässan! Men trevligt att du köpte min Närmare dig i alla fall!

    Det där med titeln är intressant och en del av en större grej. Planen var nämligen att ge ut Nära dig, som min debutroman mycket riktigt hette, som e-bok. När man gör det får boken ett nytt ISBN och blir en alldeles egen produkt. Då måste den heller inte nödvändigtvis vara likadan som pappersboken... Detta tog jag fasta på och arbetade om mitt ursprungliga manus en del. jag både lade till och tog bort hela passager för att man som läsare skulle komma närmare mina karaktärer. Då föddes namnet Närmare dig, för det är trots allt en annan bok jämfört med den första.

    Eftersom jag själv är så förtjust i papperböcker och inte riktigt börjat läsa eböcker i någon större utsträckning ännu valde min förläggare och jag att trycka upp en mindre upplaga med pappersböcker också med det här nya manuset. Då behövde även det ett nytt ISBN och så fick det bli.

    Jag har skrivit en del om processen på min författarblogg. Kika gärna där om du vill och hör gärna av dig så jag får veta hur det går för dig!!!

    http://joannabjorkqvist.com/

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för din förklaring! Låter som en spännande och rätt speciell process. Något jag aldrig någonsin funderat över (ISBN). Ska kolla lite närmare på din blogg efter mer om detta. Är inte riktigt där än, men kommer nog till det stadiet ganska snart.

      Förresten, apropå tips på skrivandet så såg jag även din andra bok, den som jag tror heter förverkliga dina drömmar, i tidningens Skrivas monter (tror jag det var). Måste vara kul att ha två böcker på mässan.
      Kram!

      Radera

Gladast blir jag när någon skriver en rad!