onsdag 29 februari 2012

Mina petitesser...

..är långsamt på väg att ordna sig. Soptunnan är nu äntligen tömd (puh). Nu är gipsplattorna i köket på plats och nästan hela fönsterfodret... då uppenbarar sig nästa problem...(ja, för när ska man nöjt kunna gå vidare hela sträckan utan att stöta på motstånd?) rörmokarna har satt upp element och anslutningsrör för nära vägg och fönster med den påföljd att någon plats inte sparats till varken fönsterfoder eller golvlist. Hur tänkte de, eller såg de inte att golvlist och fönsterfoder saknades? Att det var byggarbetsplats kan de inte ha missat. Så det får de ordna nästa gång de kommer. Fram tills dess blir fönstret inte färdigt, men en stor del av övriga köket kan jag fortsätta med.

Märkligt egentligen. De flesta som köper ett hus är nog mer inne på att byta ut skåpsinredningen och spara väggbeklädnaden, möjligen måla om eller så... här är det tvärtom. Skåpsinredningen ska stanna men innertak, golvet, väggarna och fönster- respektive dörrfoder slängs ut. I och för sig tycker jag inte det är konstigt alls. Skåpsinredningen är platsbygd av snickerifirma med sekelskifteskaraktär (1900) medan taket och hög bröstpanel var av bastukaraktär, golvet var plastmatta på platta ovanpå gamla trägolvet och väggarna hade 1980-talstapet som hängde i hörnen och som sagt hög bröstpanel i furu. Dörr- och fönsterfoder var utbytta mot 60 - 70-talsstil. Jag vill ha allt i sekelskifte (eller 1920-tal) som då huset bygdes. Tänker när allt är klart sätta in ett litet foto på hur det såg ut förut, i en ram och hänga upp i köket.

Kan inte hålla mig ifrån projekt, även fast jag borde vila bort värken. Igår var jag tvungen att ta alvedon innan jag somnade. Tror värken blir värre. Borde kanske ringa läkare. Får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gladast blir jag när någon skriver en rad!