tisdag 21 februari 2012

Sjukvården, stället där du får det du inte har

Om jag drar mig för att söka vård? Ja, absolut. Det är som med öppna förskolan. Man går dit för en sak och kommer hem med minst en ny sjukdom. Det vi nu tampats med toppar nog det mesta. Det dumma är att sjukdomars symptom går in i varandra och därför vet man inte riktigt vad som är vad. Hur som så mår vi bättre nu. Men är det inte "lustigt" (eller nej, absolut inte) att man när man har något som antas smitta mycket blir sittande en lång stund i väntrummet innan man kommer in till läkaren? Borde det inte vara bättre att läkare gör hembesök i sådana fall.

Minns att jag när jag fick vattkoppor för ett antal år sedan (som vuxen) blev sittande en bra stund i väntrummet. Mmmmmysigt det måste ha varit för de andra som väntade. Och när jag träffade folk efteråt så blev man gratulerad "men nu kan du inte få det igen". Hm, hade tyckt det var bättre att inte få det alls, tack. Dessutom så kan man ju nu istället få bältros som ju ska vara 7 resor värre. Värre än 500 vattkoppor? Nej tack! Jag avstår. Man kan ju vaccinera sig numera mot vattkoppor, kan man månne det mot bältros också?

På grund av något de hittat på dagis (en farlig bakterie) var vi nu tvungna att uppsöka vårdcentral och väl där bjussade vi väl de andra i väntrummet på åtminstone vår tunga influensa. På grund av farliga bakterien går vi nu alla på penicillin också. I tio dagar!

En annan fråga som jag känner är aktuell då man förväntas vara isolerad är: om en hel familj isoleras, hur får man fatt på mat för en vecka, vem köper medicin? Jo, det gör den som ändå för tillfället mår bäst i familjen. Gör så korta inköp som möjligt, bunkrar men har dåligt samvete för varenda minut i affären, varenda dörr till mjölkkylen man måste ta i, varenda hostning. Kanske vore något att starta en mat-och medicinhemkörning till sjuka? Det var jag som mådde bäst då medicinen skulle hämtas, handlade ockå mat, åkte sedan hem och däckade. Mådde så dåligt att maken fick ta in alla påsar utom de lättaste två som jag fick med mig in när jag kom hem. Gick raka vägen in och lade mig med kläderna på under täcket och somnade.

När man då ska vara isolerad ett par dagar, vad gör man om ett rör hemma börjar läcka vatten? Vattenskador eller rörmokare hem och hoppas att han inte blir smittad? Nå, vi råkade ut för det också (så klart) nu när vi ändå hade fått allt annat... men det löste sig ändå. Röris ville inte komma, skulle ut på kvällen, så maken blev guidad i avstängning, vilken inte funkade riktigt, för otäta kranar.  Fick tömma tråget (som var det enda som fick plats under) först varje, sedan varannan timme. Det blev en fuktskada som försäkringsmannen som hann komma före rörmokaren konstaterade var bäst att ta upp golven för...

Nå, nu har det gått 12 dagar sedan äldsta blev sjuk och nu har vi nog passerat influensan allihop. Går fortsatt på penicillin för det andra. Röret är nu också fixat. Livet återgår till det normala. Jag hoppas att det har gått bra för dem med den aggressiva streptokockformen som blivit drabbade också.

Peace.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gladast blir jag när någon skriver en rad!