tisdag 11 februari 2014

Så äntligen är dagen här...

då jag inte har en massa annat som min hjärna vill prioritera. Inte har jag migrän, det är inte helg och barnen är inte hemma. Sålunda är det jag och datorn idag. Äntligen!
Jag ser fram emot en låååååång trevlig stund med orden.

Det roliga med att redigera tycker jag är att det där jag då och då skrev ner, fast jag kände att själva formuleringarna inte var rätt i första skrivfasen... för att få ordning på själva storyn... det är det jag nu går på och skriver om, så att det blir pang på pricken rätt!

Då och då läser jag något som är klumpigt formulerat men jag minns vad det var som jag ville ha fram, och ersätter alltså med rätt ord och vips så trollar jag min berättelse ett litet snäpp mot det bättre varje gång.

Med andra ord tycker jag att det är riktigt kul.

Eftersom jag då jag är inne i själva skrivfasen bryr mig mer om storyn och melodin i händelserna (om man kan säga så) i förhållande till varandra och (inte minst) om själva skrivflytet (att inte fastna och få skrivkramp) och då bryr mig mindre om orden så är jag som sagt redan i skrivstadiet fullt medveten om en massa ställen där jag senare ska mejsla ut orden så att formuleringarna blir helt rätt. Därför tycker jag inte att det är nedslående ett enda dugg att redigera, utan tvärtom: kul.

Hoppas att ni också får en rolig dag.

2 kommentarer:

  1. Tycker också mycket om att redigera! Det känns mer tillfredsställande att verkligen få ordning på orden, att se att det blir något läsvärt och inte bara ett ordkaos. :-)

    SvaraRadera
  2. Det låter härligt på alla sätt. Jag gillar också att redigera, då får man finslipa det man tidigare skrivit.

    SvaraRadera

Gladast blir jag när någon skriver en rad!