tisdag 13 mars 2012

Åh, mitt växthus...

såldes med vårt förra hus. Så här års saknar jag det verkligen. Jag brukade köpa rätt många färdiga växter (och så en del också) som omedelbart, så här års, förvandlade växthuset från en torr mars-teg under tak till en prunkande oas. Saknar! Men det ska vara just en viss sort för att jag verkligen ska njuta av att sitta där. Vårt var en blandning av lusthus och växthus med skugg-gardiner och liten sittplats, hyllor, planteringsbord och många rosenbuskar i kruka.

På bilden är det mars.



Nå, det var då. Nu får jag njuta av fördelarna med vårt nuvarande hus och så småningom vaknar kanske trädgården till liv i år också...

De två planeterna som mant ska kunna iaktta så bra i skymning har kommit i skym undan av barnens läggning så vi får väl se om jag lyckas fånga en glimt. Skulle vara intressant.

Under tiden kan jag underhålla er med en alldeles sann liten annekdot:

I bilen berättar morfar för stora att han nog ska äta crêpes med mormor på kvällen varpå hon undrar vad crêpes är..."Det är pannkakor som är fyllda med ost och skinka eller med svamp eller så, det är nyttigare pannkakor än dem med sylt på. De har fler vitaminer."  Nyttigare brukar falla i god jord i normala fall men den här gången kom svaret helt baserat på ordet vitaminer som hon inte till fullo förstod:
"Usch då!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gladast blir jag när någon skriver en rad!