torsdag 9 januari 2014

Det är ju så otroligt roligt att skriva!

Jag har under en alldeles för lång tid nu (under jullovet) inte skrivit så mycket att jag känt några skrivar-andar vakna, men sent ikväll satte jag mig ner och jäklar vad det drog iväg (texten)! Är rätt bortskämd med mycket flow när jag skriver, men hade trott att det skulle vara trögare nu, när texten "legat nere" under en period och då jag faktiskt inte alls visste hur jag skulle lösa problemen som mina kära figurer har råkat in i... Har ju i stället lagt tid på att lära mig scrivener, men åh vad underbart det är att få skriva!

Kan tillägga att jag alltid skrivit inspirerad av stunden och utan alltför tydliga mål i mina texter. Vad som helst kan alltså plötsligt hända, och gör det också då jag skriver, men själva plotten vet jag på förhand vad det ska handla om, men inte vilken väg man tar till berättelsens slut, och oftast är själva slutet höljt i dimma för mig en bra bit in i historien. Men jag vet alltid vad jag vill få fram. Målar på allteftersom. Så skriver jag.
Hur skriver du?

4 kommentarer:

  1. Kul med flow!! Jag är mer en planerare, behöver ha resrutten klar innan jag ger mig av. Annars är jag rädd att jag skulle hamna på en återvändsgata utan möjlighet att vända och åka tillbaka. Visst upptäcker man nya saker på vägen, de som guideböckerna inte skriver om, men i slutändan kommer jag iaf fram till målet jag hade för resan. Alltid berikad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra andra tillvägagångssätt. Bra liknelse med resor. I så fall är jag nog en backpacker... :-)

      Radera
  2. Jag skriver precis som du gör och älskar det. Det är en häftig känsla att bara skriva sig fram. Att upptäcka berättelsen efterhand som man skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul! Tycker det är häftigt att historien vecklas ut allteftersom, och att man blir så förvånad ibland över vägar som plötsligt uppenbarar sig, som man kan välja att gå.

      Radera

Gladast blir jag när någon skriver en rad!