söndag 29 april 2012

Intorkat, avdunstat, rynkigt och borta

Det började igår kväll då jag skulle fixa till badrummets golv. Sjösten som fått sköta sig själv alltför länge. Tänkte mig en rengöring med impregnering och sedan stonebrite som lyfter fram färgerna och skiftningarna i stenen. Tänkte jag mig, ja. Burkarna har stått sedan förra huset. Impregneringen gick väl bra. Sedan var det flaskan med stone brite. Som kändes oroväckande lätt. Efter att ha lutat flasken en stund kom det ut en sirap som absolut inte tänkt fästa någon annanstans än på den vita kökshandduken. Så golvet är impregnerat men inte slutbethandlat. Undrar var man får tag i stone brite idag? Då (för 8 år sedan) var det höganäs butik som förde den varan, men jag har för mig att de slutat.

Nå, idag tänkte jag ta mig an huset utvändigt i stället. Ner och leta i färgskåpen. Hittar burkarna med husfärg men den ena är numera helt intorkad, den andra, rynkig och bara yttepyttelite kvar på botten, den tredje är en rejäl burk som åtminstone garanterat har färg kvar under den rynkiga ytan. Kom av mig då jag tänkt mig måla detaljerna och inte stora fasaden idag. Pöh. Luften gick ur mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gladast blir jag när någon skriver en rad!