måndag 23 april 2012

Luften var så klar, solens strålar lekte och

jag bestämde mig för att tvätta av terasstaket (litet tak över utegrupp), gjort i trä, med högtrycksspruta då sjöns alla alger flyttat upp dit och målat de vita takbrädorna svart-gröna.

Hur en högtrycksspruta fungerade hade jag ingen aning om, men det fick jag kläm på rätt fort. Först en del av räcket runt terassen... jodå. Så där ja! Vitt och fint. Råkade se mig om innan ens hälften av räcket var avklarat och fick så syn på hemska taket! Här ska fixas tänkte förkylda och snuviga jag (jag skyller delvis på total avsaknad av omdöme med nässpray, som måste vara mycket starkare än jag någonsin kunnat ana, delvis på en desperation att få rent det som naturen försökt ta över...).

Nå. Riktade så strålen snett upp och det mesta rann nerför det sluttande taket för att plaska ner i änden av det. Resten (läs mer och mer) kom ner på mig. Nå en halvtimme senare var taket rent (eller så gott det nu gick) och jag sjöblöt rakt igenom fleecetröja, tröja, byxor, vinterskor och strumpor. Lite väl hurtigt att duscha kallt ute i slutet av april med kläder på... Men jag var så uppe i varv att jag inte blev kall förrän jag gick in...

Kan ju (kanske överflödigt) tillägga att blöt och ren inte gick hand i hand just i den här upplevelsen. Tur att man har riktig dusch som inte skickar ut algvatten...

Nu ska jag hålla mig varm för i helgen blir det båtkurs. Misstänker att man kan bli blöt där också...

I övrigt tittar jag nöjt ut genom fönstret varje gång jag går förbi och ser hur vitt (nåja...) taket är nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gladast blir jag när någon skriver en rad!